תמונת אוירה

שתלים כתחליף לשיניים חסרות

למה צריך השתלת שיניים?

השתלת שיניים שמיועדת לאנשים להם כבר חסר שיניים, או יש שיניים שלא ניתנות לטיפול עקב הרס נרחב, ואין ברירה אלא לעקור את השן. השתל הדנטלי מהווה בעצם "תחליף לשורש השן" ועליו ניתן לשחזר את הכותרת של השן. שחזור כזה מאפשר לאנשים עם חוסר שיניים  את היכולת ללעוס ולתפקד בצורה טובה עם שיניים קבועות. יש החזרה מלאה של פונקציית הלעיסה וגם האסתטיקה של הפה. היתרונות הקוסמטיים והפסיכולוגיים בהחזרת השיניים בעזרת שיניים קבועות הם חשובים באותה מידה, ולפעמים אף יותר מלעיסה…. שיחזור השיניים על גבי שתלים יכול לשפר את ההערכה העצמית. אובדן שיניים מתבטא לעיתים תכופות גם במראה "מזדקן" של הפנים והשפתיים וגם בהרגשה פסיכולוגית של "זיקנה". מצב זה יכול לגרום לקשיים נפשיים ואובדן הביטחון העצמי, ושתלים יכולים להחזיר את הביטחון והרגשת הצעירות.

האם אני מתאים לביצוע השתלות שיניים?

נדירים הם המקרים בהם לא ניתן לבצע השתלות מסיבות רפואיות. אחת הסיבות הנפוצות לבעייתיות התקנת שתלים היא חוסר עצם באזור הזקוק להשתלה מסיבות שונותאנטומיות, ספיגת עצם עקב דלקת, ועוד.  היום אנחנו יודעים בעזרת טכניקות מודרניות להחזיר את העצם החסרה על מנת שנוכל לבצע שתלים.  במקרים רבים יש לבצע את בניית העצם לפני התקנת השתלים, ויש מקרים שאפשר לבצע זאת בו זמנית עם התקנת השתל.

גיל כרונולוגי לבדו אינו מהווה מגבלה לביצוע של השתלת שיניים, וגם מתרפאים מבוגרים יכולים ליהנות מיתרונות השתלים. קיימים מצבים רפואיים שמעלים את הסיכון לקליטה תקינה של השתלים כמו עישון כבד, סכרת לא מאוזנת, אוסטאופורוזיס. בכל מקרה, לצורך בירור נוסף לפני ההשתלות , יתכן והרופא המנתח ימליץ להתייעץ, ראשית ,עם רופא המשפחה או הרופא המטפל בהקשר למגבלות הרפואיות שלך

איך מתבצע תהליך האבחון להשתלת שיניים?

הבדיקה לשתלים כוללת תשאול רפואי, בדיקה קלינית, צילומי רנטגן וביצוע CT יעודי לנושא.  הרופא/ה בודק/ת את מצבך הרפואי הכללי, מצב הרקמה הרכה באזור הזקוק להשתלה, הבריאות הכללית של הפה, ומצב השיניים הסמוכות.  בצילומי רנטגן ניתן לראות את מצב העצם והבריאות של השיניים , ובצילומי ה CTאת זמינות העצם להשתלה.

אם החלטת לשקול אפשרות של השתלות שיניים, רצוי שאת החלק הניתוחי יבצע רופאמומחה מוכר על ידי משרד הבריאות אשר בתהליך ההתמחות רכש/ה ידע נרחב בתחום השתלים. על הרופא/ה לקבוע את הקשיים הקיימים הקשורים במצב הפה, ולהעריך את צורת השיקום הרצויה לאותו מטופל. לאחר קביעת הטיפול הרצוי, ניתן  להכין תוכנית כירורגית להשתלה

שלב הבדיקה והתכנון חשוב ביותר סוף מעשה במחשבה תחילה. ניתן גם לבצע השתלה בעזרת תכנון וביצוע ממוחשב.

כמה ניתוחים צריך? כמה זמן להמתין?

שתל חייב לעבור תהליך של "קליטה ביולוגית" לעצם ותהליך זה לוקח זמן. השיטה הקלאסית והידועה של התהליך הניתוחי מתבצעת בשני שלבים, שלב ההשתלה ושלב החשיפה, עם תקופה ממוצעת של בין 3-6 חודשים בין שלב לשלב.  זו תקופת החיבור לעצם הנקראת "אוסאואינטגרציה", בה השתל נמצא במנוחה ובתהליכי קליטה.

כיום ,יש במקרים מסוימים אפשרות לקצר את זמן ההמתנה בין שלב הניתוח לבין שלב השיקום.  יש שיטה  המתאימה לשתלים בעצם "חזקה" יחסית  היא הניתוח בשלב אחד. בשיטה זו אנו "חוסכים" את ניתוח החשיפה, והשתל בולט מעט מאד מעל החניכיים בזמן הריפוי.  כדאי לזכור כי החיבור בין השתלים לעצם זהו תהליך ביולוגי רגיש של חיבור השתל לעצם, והעמסה מיידית של שתלים במקרים לא מתאימים עלולה לגרום לחיבור זה להיפגע. לכן בכל מקרה נבחרת השיטה לגופו של אותו מקרה.

איך מתבצע ניתוח השתלה?

הניתוח מתבצע במרפאה בתנאים סטריליים. ההשתלה היא ניתוח הרגיש ביותר לזיהום וחשוב ביותר שהציוד, החומרים ואזור הניתוח יהיו סטריליים. סמוך ולפני שמתחילים בתהליך ההשתלהנהוג ליטול אנטיביוטיקה במינון גבוה וכדורים נוגדי כאב, על מנת למנוע כאב וזיהום. לאחר מכן מבוצע אלחוש מקומי "להרדים" את אזור הניתוח. המטופל מכוסה בכסויים סטריליים ואזור הפה עובר חיטוי. לאחר מכן מתבצע חתך דרך הרקמה העוטפת את העצם בלסת (חניכיים), השתלים מוחדרים אל עצם הלסת, ולאחר מכן נתפר אזור הניתוח .לאחר מתן הוראות "תעשה ואל תעשה" לימים הקרובים, מה מותר ומה אסור, המטופל משוחרר לביתו.

בניגוד לדעה הרווחת, תופעות הלוואי אחרי השתלה אינן קשות. בדרך כלל התופעות מינימליות ביותר ! יתכן ויש יש מעט נפיחות ומעט כאב ותו לא. ככל שניתוח היה מורכב יותר, צפויות יותר תופעות לוואי. לעיתים יש גם שינוי צבע בעור עקב שטף דם מקומי (צבע כחולירוק המשתנה לצהבהב). הנפיחות חולפת בדרך כלל אחרי שלושה ימים עד שבוע, ושינוי הצבע , אם קיים, נעלם גם אחרי עוד כשבוע. כמובן יש לנהוג על פי הוראות הרופא. יש להקפיד על כלכלה רכה ולא חמה לתקופה מוגבלת (מיום עד מספר ימים), לקחת תרופות שנרשמו, כולל משככי כאבים בשעת הצורך, ולא להפריז במאמצים בימים הסמוכים לניתוח. פרט לזאתאין מגבלות מיוחדות.

תקופת הקליטה של השתלים

שלב ביולוגי זה אורך בדרך כלל כ– 2 עד 6 חודשים, ולפעמים אף יותר, מעת ההשתלה. במידה השתלים תוכננו בשיטת שני השלבים, יש לבצע חשיפה של השתלים בתום תקופת הקליטה. זהו תהליך כירורגי קצר ביותר בו נעשה חתך קטן באזור הניתוח הקודם בכדי לחשוף ולהחליף את הברגים הסוגרים את פתח השתלים בחלקים אחרים, ארוכים יותר, המבצבצים אל חלל הפה.

האם השתלותשיניים מצליחות?

ההצלחה הגבוהה של ניתוחי השתלת שיניים איננה עוד מוטלת בספק, ועד היום יצאו לאור מאות פרסומים מדעיים שהראו רמת הצלחה גבוהה ביותר (למעלה מ95% !). אבל כמו בכל טיפול רפואי, יש סיכון לכישלון של ההשתלה, שלשמחתנו הוא נמוך ביותר. במקרה ונכשלת פעולת ההשתלה, בדרך כלל גם ניתן לחזור עליה עם סכויי הצלחה גבוהים. יש לזכור כי שתלים נכשלים יותר במעשנים ובאנשים עם מצבים בריאותיים לא מטופלים. עם הזמן, עלתה רמת הדרישות של הציבור משתלים דנטאליים, וישנה דרישה לפרוצדורות מורכבות יותר, בהם בעבר לא היינו מבצעים השתלה, למשל השתלות במקומות שבהם יש חוסר עצם רב. עם דרישות אלו, עלתה גם מורכבות הטיפול ופותחו טכניקות כירורגיות מיוחדות, עם הצלחה יפה ביותר. יש לזכור כי ככל שהטיפול מורכב יותר הוא דורש ידיים מיומנות יותר, ורמת הסיבוכים גבוהה מטיפול פשוט.

האם יש ומה הסיכונים בניתוחי השתלה?

כמו בכל ניתוח, יש סיכונים מסוימים ניתוחי השתלה, עקב קירבה לאזורים רגישים בלסת. לפני פרוט הסיכונים, יש לציין שרמת הסיכון נמוכה ביותר, ותכנון נכון של המקרה על ידי המנתח, תוך שימוש באמצעי הדמיה מתאימים, כגון CT, מורידים את הסיכון לרמה זעירה

מה עוד אני צריך לדעת?

השתלים צריכים להיות מבוצעים בתנאים אופטימאליים של שדה כירורגי סטרילי וכיסוי אנטיביוטי למניעת זיהום. תנאים אלו מורידים באופן דרסטי את הסיכון לחוסר קליטה וסיבוכים. השתלים הם אחת הפרוצדורות הרפואיות עם אחוז הצלחה גבוה ביותר, כ– 96%. אבל, כ 4% מהשתלים אינם נקלטים מסיבות לא ידועות. במקרה והשתל לא ניקלט, ניתן לחזור על פעולת ההשתלה, עם סיכוי מצוין לקליטה מחודשת של השתל. מחלות כרוניות, כמו סוכרת לאמאוזנת, עלולות לגרום לבעיות רפוי כלליות, כולל קליטת השתל.

עישון בתקופת הרפוי של השתל נמצא כגורם לעלייה בחוסר קליטה של שתלים. אנו ממליצים להפסיק לעשן כשבועיים לפני ההשתלה. אם ברצונך לחזור לעשן, מומלץ לעשות זאת לא לפני סיום תהליך הקליטה של השתלים. במידה ואין ברצונך או ביכולתך לחדול לעשן, מומלץ לפחות להוריד את הכמות ל"מינימום ההכרחי". יש לזכור כי עישון בתקופת הרפוי מגביר את סכויי הכישלון.

לסיכום: השתלים הם אלטרנטיבה הטובה ביותר היום לשיניים חסרות במקרים רבים.  לשיניים חסרות. ההצלחה היא באחוזים גבוהים ביותר, ותוכל/י ליהנות משיניים בריאות ויפות.

הנחיות למטופל לפני השתלת שיניים:

> לאכול לפני ההשתלה ארוחה קלה.

> לקחת תרופות לפני ההשתלה על פי הוראות הרופא.

> לקחת את האנטיביוטיקה למשך מספר ימים לאחר הניתוח, על פי ההוראות שניתנו במרשם.

> לקחת כדורים נגד כאב על פי הצורך בכמות המצוינת במרשם.

> החל מ -48 שעות לאחר הניתוח, לשטוף את הפה בתמיסת חטוי (המכילה 0.2% כלורהקסידין – "תרודנט", "קורסודיל" "מדידנט" ועוד ) בוקר וערב, למשך 30 שניות (להשתמש בשעון!) לפחות לשבוע.

> לאכול מספר ימים אוכל רך בלבד.

> לחזור להוצאת תפרים וביקורות. מומלץ בחום לא לעשן.

בהצלחה !!!!

תפריט נגישות

צור קשר