תמונת אוירה

מה לסכרת ובריאות החניכיים?

חניכיים ומחלת הסכרתהשפעה דו סיטרית

סכרת היא מחלה כרונית בעלת השפעה על תפקוד מערכות שונות בגוף והסיבוכים מהמחלה יכולים לפגוע בלב, בכליות, במערכת העצבים, בראייה והיא בעלת השפעה גם על מצב בריאות הפהשכיחותה של מחלת הסכרת הולכת ועולה עם השנים בעולם המערבי.  כיום סובלים מהמחלה כ 350 מיליון איש, וארגון הבריאות העולמי צופה כי בשנת 2030 10% מאוכלוסיית העולם תסבול מסכרת.

בפברואר 2017 נערכה ועידה ראשונה של מומחי הסכרת ומומחי רפואת החניכיים האירופאים ובועידה זו הוכר באופן רשמי הקשר דו סיטרי בין המחלות .  חשיבות הועידה היא הצהרה משותפת שיש להכיר בקשר דוסיטרי זה ולהתיחס לכך בטיפול הן מצד רופא הסכרת והן מצד מומחה החניכיים.

מדוע חשוב לאבחן סכרת ומחלת חניכיים מוקדם כל האפשר?

גילוי מוקדם של מחלת חניכיים וטיפול מותאם יכול למנוע הדרדרות המצב ואובדן שיניים בהמשך כמו גם גילוי מוקדם של סכרת וטיפול נכון ומיידי יכול למנוע סיבוכים של המחלה ונטילת תרופות נוספות המכבידות על אורח חיים תקיןבמחקרים התגלה כי אנשים הסובלים ממחלת חניכיים אך אינם סכרתיים הראו עדיין ערכים גבוהים יותר של סוכר בצום ושל ערכי איזון הסוכרת (HbA1C), ועל כן גילוי מוקדם עי מומחה לרפואת חניכיים יכול להקדיםתרופה למכהולמנוע אפילו את תחילתה של מחלת הסוכרת עי מודעות והפניה לטיפול מתאים.

כיצד משפיעה הסכרת על חלל הפה?

פגיעה בכלי הדם הקטניםסיבוך הנובע ממחלת הסכרת וגורם לכך שאספקת הדם לחלל הפה יורדת וכתוצאה מכך מרכיבים חיוביים של מערכת החיסון אינם מגיעים לחלל הפה בכמות הדרושה דבר הגורם לכך שההתגוננות מפני החיידקים בחלל הפה מופחתת.

שינויים במרכיבי הרוקמחלת הסכרת גורמת לשינויים במבנה הרוק וכתוצאה מכך לשגשוג חידקים אלימים יותר  ופטריות ולירידה בכמות החידקים החיוביים ובמרכיבים של מערכת החיסון.

שינויים בהפרשת הרוקבמחלת הסכרת ישנה ירידה בהפרשת רוק וכתוצאה מכך מורגש יובש פה העלול לגרום לעששת ומחלת חניכיים.

הפרעה בריפוי פצעיםבחולי סכרת, מערכת הריפוי בגוף אינה תקינה ולכן לפצעים בפה יקח זמן ארוך יותר להתרפא.  כמו כן במידה ויתבצעו טיפולים כירורגים בחלל הפה זמן  הריפוי יהיה ארוך יותר והצלחתם מופחתת.

כיצד משפיעה מחלת חניכיים על מחלת הסכרת?

מחלת החניכיים היא מחלה זיהומית, שטח הפנים של החניכיים שווה בגודלו לפצע פתוח על שטח של כף יד שלמה, אין זה מפתיע כי הגוף נכנס למצוקה בשל הדחיפות לטפל בזיהום זה ובעקבות כך הפרשת האינסולין מוגברת.  היות ומחלת החניכיים נמצאת בתוך הפה לרוב אין אנו מבחינים בה כמו פצעים על העור ולכן מאחרים לטפל בה בהקדם.  במחקר שנערך על 3000 משתתפים,  נמצא שבאנשים עם מחלת חניכיים חמורה, העלייה במדד איזון הסוכר  (HbA1C) לאורך 5 שנות מעקב הייתה פי 5 יותר מאשר באנשים ללא מחלת חניכיים. במחקרים אחרים נמצא שסיבוכי סכרת באיברי מטרה מרוחקים  כמו הלב, כליות,  עיניים    היו רבים יותר בחולי סכרת עם מחלת חניכיים.

איך משפיע טיפול במחלת חניכים על מצב הסכרת?

בסדרת מחקרים נמצא שטיפול לאניתוחי במחלת חניכיים שיפר את מדד איזון הסוכר בדם ב 0.4%  ותוצאה זו שווה לאפקט של הוספת תרופה שנייה לטיפול בסכרת. כלומרטיפול במחלת החניכיים בחולי סכרת הוא בעצם טיפול גם במחלת הסכרת.

מה ההמלצות הטיפוליות לחולי סכרת?

אנשים הסובלים מסכרת מוגדרים כבעלי סיכון לפתח מחלת חניכיים וצריכים להיות מודעים לכך.

מרבית המחקרים אומנם סוקרים אוכלוסיה בוגרת, אולם נמצא כי גם ילדים ובני נוער החולים בסכרת מסוג 1 (סכרת הנעורים) הם בעלי נטייה לפתח מחלת חניכיים באחוז גבוה יותר לעומת הילדים הבריאים .

גם בחולי סכרת אבחנה וטיפול מוקדמים במחלת החניכיים  יכולים לעצור את המחלה התדרדרות  המביאה לאובדן שיניים.

על מנת למנוע התדרדרות של מצב השינים וגם התדרדרות מואצת של מצב הסכרתלכל חולי הסכרת מומלץ להבדק אחת לשנה אצל מומחה למחלות חניכיים (פריודונט) לאיתור וניטור מחלת חניכיים ולטפל במחלה באופן תדיר תוך שמירה קפדנית על צחצוח שיניים מיטבי ופגישות ניקוי ותחזוקה רציפים אצל השיננית או הרופא אחת ל 3  חודשים באופן קבוע.  הקפדה על טיפול במחלת החניכיים וטיפול מניעתי לאורך כל החיים  תוכל למנוע הגעה למצבים בהם יהיה צורך בניתוחי חניכיים והשתלות שיניים  אשר סיכויי ההצלחה  שלהם בחולי סכרת הינם פחותים.

חולי סכרת עלולים לסבול גם מיובש פה , זיהום פטריתי ויש להתיחס לכך בטיפול.

מחלת הסכרת כמו מחלת החניכיים הן מחלות כרוניות ולכן על המטופל להיות מנוטר ומטופל בתשומת לב על מנת למנוע הדרדרות.

יש לזכור כי טיפול נכון בחלל הפה תורם לשיפור באיזון מדדי הסוכר ובכך תורם למניעת סיבוכי סכרת נוספים ושיפור הכללי בבריאות הגוף

תפריט נגישות

צור קשר