תמונת אוירה

מהי דלקת חניכיים?

טיפול במחלת חניכיים – איפה אני מתחיל?

מחלת חניכיים (פריודונטיטיס) היא מחלה כרונית דלקתית של השיניים. ישנם סימנים שיכולים להתריע שהחניכיים בבעיה ודורשים טיפול. איך הטיפול מתחיל ומה מהלך הטיפול במחלה? מה אפשרויות הטיפול?  איך נשמור על השיניים ולא נאבד אותן?

מהי מחלת חניכיים?

מחלת חניכיים (פריודונטיטיס) היא מחלת של הרקמות אשר תומכות את השן בפה. היא נוצרת מזיהום חיידקי כרוני של החניכיים.  הגורם הראשוני למחלה הם חיידקי הרובד הדנטאלי (פלאק) שהיא שכבה שנוצרת באופן תמידי על השיניים.  גירוי חיידקי זה יוצר תגובה דלקתית, והתוצאה היא הרס הרקמות התומכות את השן ועלולה לגרום לניידות השן ואובדנה.

מניעת המחלה

שמירה ביתית יומיומית של ניקיון השיניים בעזרת מברשת שיניים ואמצעי ניקוי בין השיניים (חוט או מברשת בין שינית) – מונעים את בנייתו של הרובד. אם הרובד אינו מוסר- לאורך זמן הוא הופך לאבנית. האבנית היא קשה, ואין אפשרות יותר להסירה בעזרת צחצוח. אם נוצרת אבנית תת-חניכית, היא מונעת את הסרת הרובד בצחצוח ומגרה את החניכיים, ומהווה גורם סיכון למחלת החניכיים.

מהלך המחלה:

החיידקים ברובד מגרים את החניכיים ויוצרים דלקת, אשר גורמת לאובדן התמיכה של השן בלסת, כולל העצם. בעקבות התהליך הזה נוצרים "כיסים" בין החניכיים לשיניים, שהם בעצם הפרדה של מנגנון התמיכה מהשן. כיסים אלו מהווים מלכודת לרובד וחיידקים, ומעגל ההרס ממשיך.  ככל שהמחלה מתקדמת יותר, מופחתת התמיכה של השן, ונוצרים כיסים עמוקים יותר. אם המחלה לא מטופלת בזמן, ההפחתה הקשה במנגנון התמיכה גורמת לכך כי אין אפשרות יותר לשיניים לתפקד. פרט לכך, המחקר המדעי מצביע על קשר בין דלקת בחניכיים להווצרות או התקדמות של מחלות אחרות כמו סכרת, מחלות לב, סיבוכי הריון ועוד.

תמונת אוירה

האם טיפול במחלת חניכיים מחייב טיפול בניתוח?

שמירת בריאות החניכיים חיונית לבריאות הגוף כולו, לכן יש חשיבות להבנת אפשרויות הטיפול אשר יעזרו לך לשמר את בריאות  החניכיים וישאירו אותך עם חיוך.  ישנה דעה נפוצה כי הטיפול במחלת החניכיים מחייב ניתוחים.  במרפאתנו נוקטים בשיטות טיפול מודרניות, כולל שימוש בתרופות חדשניות, ומנסים להימנע מהצורך להגיע לניתוחים. מטרה זו יכולה להיות מושגת במקרים רבים בעזרת טיפולים לאניתוחיים, במיוחד בידיים מיומנות ובאמצעים אופטיים נכונים (הגדלה משמעותית ותאורה ישירה).  לעתים  אין ברירה, ובמקרים בהם אנו צופים כי ניתוח חניכיים ייתן תוצאה טובה יותרנמליץ על ביצוע הניתוחים, על מנת לנסות להביא את החניכיים למצב בריא.

איך מתבצעת בדיקת מצב החניכיים?

הבדיקה מתחילה בהתמקדות בתלונתך העיקרית, ובמצבך הרפואי הכללי.  נבדוק קלינית  את מצב הפה והחניכיים, האם יש כיסי חניכיים וסימני דלקת.  צילומי הרנטגן גם הם עוזרים לאבחנה, ואפשר לראות בהם את מצב העצם התומכת השן ופתולוגיות אחרות בשינייםבעזרת התשאול הרפואי והבדיקה נוכל לזהות מה הם גורמי הסיכון שלך למחלה, ולטפל גם בהם.

איך נשמור על היגיינת הפה והשיניים?

היגיינת הפה היא הגורם מספר אחד בייצוב מצב החניכיים ועצירת המחלה, ולכן חשוב שיתוף הפעולה מצידך.  אם אובחנת  כחולה במחלת חניכיים, יש צורך לשמור על ניקיון השיניים באופן קפדני ויומי.  חשוב שתיישמו את ההדרכה לצחצוח נכון שקיבלת או תקבל, כולל  השימוש במברשת (חשמלית בעדיפות) ובעזרים לצחצוח בין השיניים.  היגיינה אוראלית טובה יחד עם ניקוי מקצועי במרפאה, הם שילוב אשר מהווה את "הקו הראשון" בטיפול במחלת חניכיים, יכול למנוע את התקדמות המחלה, ובשלבים ראשוניים של הדלקת,  כאשר עדיין אין  פגיעה בעצם התומכת, יכול אף להחזיר את המצב לקדמותו.

מה הטיפול במחלת חניכיים?

בשלב הראשון של הטיפול, לאחר סילוק האבנית והקניית הרגלי הגיינה נכונים, נתחיל בטיפול.  השלב הראשון הוא ניקוי עמוק תתחניכי (הקצעת שורשים).  בשלב זה מתבצע תחת הרדמה מקומית  ניקוי של פני שטח השורשים החשוף לכיס החניכיים, סילוק הרובד בתת חניכי וסילוק הדלקת.  זהו ניקוי יסודי ועמוק יותר מאשר הניקוי הרגיל, ודורש בדרך כלל מספר פגישות והרדמה מקומית.  טיפול זה יכול להיות מלווה גם בשטיפת כיסי החניכיים בעזרת חומרים אנטיבקטריאליים, הגורמים להרג החיידקים שהצליחו לשרוד. במקרים מסוימים גם נשתמש בתרופות המיועדות להכנסה לתוך הכיסים ומשחררות לאורך זמן באופן מבוקר תרופות ההורגות את החיידקים שנותרו. המחקר מראה כי טיפול זה יעיל בהפחתת הדלקת, עוזר לצמצום עומק הכיסים, וגורם לשנוי בהרכב החיידקים בכיסים לחיידקים הקשורים למצב בריאות. רוב המטופלים מגיבים מצוין לטיפול משולב של היגיינה ביתית טובה עם הניקוי העמוק, ובהרבה מקרים לאחר הטיפול הזה אין צורך בניתוחים. במקרים קשים, לעיתים נותרים פגמים בחניכיים ובעצם התומכת של השיניים, וניתוח חניכיים יוכל לשפר את המצב.  במקרים אלו נמליץ על ביצוע ניתוח ונסביר את מטרתו והתוצאות הצפויות ממנו.

צריך לקחת אנטיביוטיקה?

ברוב המקרים של מחלת חניכיים אין צורך בנטילת באנטיביוטיקה. חשוב ביותר להשתמש בתרופה זו רק במקרים קשים ("מחלת חניכיים אגרסיבית"), בהם יש סיכוי טוב כי הטיפול האנטיביוטי יתרום תרומה משמעותית לעצירת המחלה .במקרים אלו, מרשם לנטילת כדורי אנטיביוטיקה ניתן מיד לאחר תקופת הניקוי העמוק.

תרופות אנטי-חיידקיות בשחרור מקומי
הנזק
במחלת חניכיים נוצר מחיידקים ומתגובת הדלקת לחיידקים אלו.  יתכן שנמליץ על שימוש בתרופות חדשות שיעזרו למנוע את חזרת החיידקים האלימים , ויעזרו לעצירת המחלה.  תרופות אלו הינן תכשירים יעודיים המשחררים באופן מקומי ומושהה חומרים אנטיחיידקיים אל תוך כיס החניכיים ומסלקים או מדכאים את החיידקים.  צורת ההכנסה שלהם היא בג'ל או בצ'יפ, ואינה מלווה בכאב.

ניתוחי חניכייםמהם ולמי הם?

ממש לא בכל מקרה יש צורך בניתוחי חניכיים. ברוב המקריםהטיפול הלאניתוחי , במידה ונעשה באופן יסודי ובידיים מיומנותמפיק תוצאות המונעות את הצורך בניתוחים.  הגישה שלנו היא קודם כל לטפל במחלה באופן לאניתוחי בכל האמצעים העומדים לרשותנו.   במקרים שאנו כן ממליצים על ניתוחי חניכיים,  הם נועדו  לטפל במקרים בהם לא הצלחנו לסלק את הדלקת על ידי הטיפול הלאניתוחי.  ישנם סוגים שונים של ניתוחי חניכיים, עם מטרות שונות (כגון צמצום הכיסים, "ניקוי פתוח", כיסוי שורשים חשופים, השתלת רקמת חניכיים, רגנרציה ובנייה מחדש של מנגנון האחיזה של השן ועוד).  לא כל סוג ניתוח מתאים לכל מקרה, ואנו מתאימים את הניתוח לצורך ולנתונים הספציפיים של אותו אדם ואותה שן.

האם הטיפול הצליח?

הטיפול במחלת חניכיים הוא "טיפול ביולוגי" ותוצאותיו תלוייות גם בטיפול במרפאה וגם בטיפול הביתי היומיומי שלך.  תהליך הריפוי דורש זמן, ויש צורך בסבלנות.  מספר חודשים לאחר הטיפול, נבצע בדיקה חוזרת של מצב החניכיים ונוכל להעריך את הצלחת הטיפול, ואם יש צורך בטיפול נוסף או שונה.  בשלב זה אנו מעריכים אם יש צורך בטיפול תרופתי או כירורגי , אשר יטפלו באזורים בהם הטיפול הראשוני לא נתן תוצאות מספקות

הטיפול הצליחמה הלאה?

כאשר טיפול הגיע לתוצאה מספקת  אנו עוברים ל"שלב התחזוקה".  זהו טיפול ייחודי לאנשים שכבר אובחנו כסובלים ממחלת חניכיים, טופלו בהצלחה, ועכשיו נמצאים בשלב של מניעת החזרה שלה.  תדירות הפגישות הללו היא אחת ל 2-4 חודשים (ברוב המקריםשלושה), ובהם מתבצע ניקוי מקצועי של השיניים להסרת כל הרובד וסילוק החיידקים.  כמו כן אנו בודקים את מצב החניכיים.  אחת לשנה יש לבצע בדיקת חניכיים מעמיקה, לראות אם יש שנוי במצב הדורש התערבות נוספת.  המחקרים מראים כי מטופלים אשר מקפידים לבוא לפגישות התחזוקה  שומרים על שיניים בריאות לשנים רבות.

תפריט נגישות